Een webshop in de UK

Tackling cross border online retailing? “Een webshop is gewoon een webshop: Plaatje, Prijsje, Knopje. Waar moeten we anders nog rekening mee houden?”, vroeg de ondernemer. “We vertalen de website annex webshop in het Engels. Op de klantenservice zit wel iemand die een aardig woordje Engels spreekt. En voor de rest is het gewoon internet, ook in Engeland. Hoe lastig kan het zijn?”

Het is het toonbeeld van Nederlandse ondernemingslust. Al eeuwen lang trekken wij Nederlanders de grote wereld in om zaken te doen. Ging dat vroeger per driemaster, heden ten dage veroveren we de wereld online. En wat is er gemakkelijker dan de bestaande website of webshop in het Engels te vertalen.

A jolly good idea? De ervaring leert dat zaken doen in het buitenland toch vaak iets lastiger is. Natuurlijk zult u zeggen. Dat is logisch. Als je bijvoorbeeld kansen in Engeland ziet, heb je met de gevolgen van Brexit te maken, zoals andere belastingen, andere regelgeving en allerlei douane afhandelingsformaliteiten en -formulieren. Er moet weer gestempeld worden. Nu vind ik dat weer niet zo lastig, maar ik ben ook al iets ouder en heb nog de Europese binnengrenzen meegemaakt. Naar mijn mening zijn formaliteiten en formulieren een beetje vervelend, maar niet meer dan dat. Als je ze eenmaal gewend bent, ben je er toch al aan gewend.

Belangrijker is na te denken over de klanten. Want in Engeland wonen namelijk nogal wat Engelsen. En Engelsen gedragen zich niet alleen soms anders dan wij Nederlanders. Ze spreken ook een ander Engels dan wij. Quite good verstaan wij als quite good, maar voor een Engelman is it a bit disappointing. Very interesting is niet dat hetgeen je zegt als interessant gezien wordt, maar het betekent dat de ander fully disagrees. You must come to dinner, is wel aardig, maar zeker geen uitnodiging. En bij You’ll get there eventually heeft u geen schijn van kans dat u er ooit gaat komen.
U begrijpt dat het zakelijk gezien lastig is, als we elkaar niet helemaal goed begrijpen.
Ik heb dat aan de lijve mogen ondervinden. In de 35 jaren dat ik regelmatig voor zaken in Engeland kom, moet ik ongetwijfeld af en toe bij enkele Engelsen een glimlach op het gezicht veroorzaakt hebben, in het ergste geval een medelijdend hoofdschudden. I’m so sorry.

Enkele maanden geleden sprak ik een mode ondernemer. Openhartig vertelde hij dat zijn “brand” ook in Engeland verkrijgbaar was, maar dat het wel iets beter mocht.
“We hebben er eigenlijk te weinig klanten”, vertelde de ondernemer.
“En dat is in Nederland anders?”, vroeg ik.
“Oh ja, in Nederland draaien we als een tierelier.”
“Dat is opvallend, want ook in Engeland zijn klanten ook heel gewone mensen.”
“Het val gewoon tegen”, zei de ondernemer openhartig. “Je denkt dat Engelsen en Nederlanders heel veel overeenkomsten hebben. En, wij hebben goede producten, onze online presentatie is prima. Dan zou het toch ook daar moeten kunnen?”
Een Engelsman zou daarop gereageerd hebben met: I almost agree.

Wellicht ligt de zaak toch iets genuanceerder. Natuurlijk gaat het in de basis maar om de antwoorden op 2 vragen te beantwoorden: Hoe krijg ik aandacht, of te wel hoe krijg ik klanten in mijn webshop/website? En de tweede vraag is; hoe zorg ik er voor dat de klant enorm goed geholpen wordt?

Als een ondernemer deze vragen stelt, krijgt hij/zij onmiddellijk het goedbedoelde advies: Denk vanuit de klant. Hoe gemakkelijk dat ook klinkt, iedere ondernemer weet hoe lastig dat is. Zeker als die klant dan ook nog een heel andere wijze van denken heeft.

Maar er zijn wel enkele handvatten, mocht u overwegen om uw eerste multinationale stappen te zetten.
De eerste tip is niet zomaar op de bonnefooi te gaan. Er zijn legio voorbeelden van geweldige ideeën die toch niet bleken te werken. Ik herinner mij nog de tijd kort na de Duitse eenwording. Een jonge Nederlandse ondernemer ontdekte dat nagenoeg geen enkele Duits automobilist een Europa sticker op de auto had. Een gat in de markt. Helaas toch niet. Pas later ontdekt hij dat Duitsers niet zo graag zomaar iets op hun waardevolle “PKW” plakten.
Een goede market entry analyse cq. een cross border strategie is van groot belang. Essentieel daarbij is, dat u ontdekt wat voor uw klanten relevante en onderscheidende factoren zijn. Succesvol positioneren betekent de vraag beantwoorden: bij welke klanten gaan we op welke manier in welke behoeften voorzien?
De tweede tip is, dat u één en ander niet onnodig complex moet zien: Als uw onderzoek u inzicht heeft gebracht in hetgeen relevant is voor klanten, richt u zich vooral daarop. Dat is wat het betekent: Denken vanuit het klantenperspectief. Bied uw gewenste klant relevante en onderscheidende waarde en vooral reduceer klantrisico’s. Als niet-native bent u sowieso een risico.

Voor de modeondernemer betekende dat passen en meten, oftewel een excellente logistiek, ruil- en retourproces en een excellente klantenservice. Daarvoor hebben we een tweetal uitstekend passende dienstverleners gevonden die aan deze strategie bijdragen.
Mocht u ook het eens in Engeland willen proberen, besef dat niemand een Engelsman beter begrijpt dan een Engelsman. Maar dat geldt weer niet voor alle Britten.

Klaas Meekma

 

Recente blogs


 
 
social-twitter   social-twitter

Contact gegevens

  • Adres: Baakhoven 1a
                  6114 RJ  Susteren
  • Tel:       046 449 7346
  • GSM:    06 2279 6617
  • Email:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
imonkeys seo webdesign li