Crisistijd is klantentijd


Een crisis geeft eindelijk de kans om te laten zien wat je kunt, wat je echt waard bent. De ondernemer zorgt ervoor dat zijn onderneming floreert ook als het economisch tegen zit. Jouw onderneming is waar klanten ook als zij het moeilijk hebben toch terecht kunnen. Omdat jij degene bent die klanten echt helpt.


Bestrijd jouw eerste recessie
Een groot deel van de ondernemers had nog nooit een crisis meegemaakt. De laatste echte tegenslag was in de tweede helft van de zeventiger jaren. De kleine economische schommelingen in de jaren negentig en begin van deze eeuw waren het woord crisis niet waard. Om de zoveel jaren (kijk de economische golfbewegingen er maar op na) is er een economische neergang. De huidige recessie is alleen een stuk groter dan normaal. Shit happens.

Wat betekent zo’n crisis voor jou, als ondernemer? Er is een nieuwe werkelijkheid ontstaan en die valt niet mee. ‘So deal with it.’ Dus stel je zakelijke omgeving niet teleur en doe altijd twee stappen meer dan er van je wordt verwacht. En concentreer je op de klant. Hoewel innovatie en inspiratie medewoorden zijn, is verkoop opeens voor bedrijven de allerbelangrijkste functie geworden. Er moet actie ondernomen worden, de klant staat namelijk niet meer in afwachting op de stoep. Jij, de ondernemer, zal echt iets moeten ondernemen om er voor te zorgen dat de klant vooral klant blijft. En wat doe je dan?

Het is maar hoe jij naar de wereld om jou heen kijkt. Het is allemaal perceptie. De macro-economie is niet gelijk aan jouw micro-economie. Wees niet bang om “ik heb lak aan de recessie” op een geel briefje te schrijven en op je monitor te plakken. Er zijn veel sectoren die prima doordraaien en zelfs groeien. Als de taart als geheel kleiner wordt, moet jij een groter stuk bemachtigen. Dat vraagt durf, tegendraadsheid, creatief optreden, kansen creëren en veel energie. Precies de zaken waar ondernemers een overvloed aan hebben

Neem jezelf voor om er niet over te klagen. Tegen niemand. En vooral, klaag niet tegen je klanten, collega’s of leveranciers. Niet tijdens verkoopgesprekken, borrels of verjaardagen. Praat over je acties, plannen en ideeën om er als bedrijf sterk doorheen te komen. Je bent toch de ondernemer. Aan zwartkijken, azijnpissen en andere vooral Nederlandse hobby’s doe jij niet. Daarvoor hebben we genoeg politici en journalisten.

In jouw eerste recessie is zuinigheid op zijn plaats. Maar dan geen kruidenierszuinigheid. Geef jezelf maar eens wat minder. Daardoor houd jij ruimte over om vooral niet te hoeven bezuinigen op activiteiten voor je klanten.

Maak een ‘stop-the-crap’ lijst, de lijst van alle zaken die niet tot je kerntaken behoren. Alle niet ter zake doende activiteiten en andere randverschijnselen van jouw vak besteed je uit. Of nog beter, daarmee stop je subbiet. Dat scheelt tijd en die besteed je dan weer aan je klant.

Je merkt het al, juist in een recessie is het kernwoord klant.


Er op of er onder betekent veranderen
Survival of the fittest. Degene die het best zich aanpast aan de tijd en het best zijn klanten begrijpt die overleeft. To fit betekent aanpassen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, betekent Survival of the Fittest dus niet dat de ‘sterksten’ overleven. Bedrijven die zich het best aanpassen aan de veranderde omstandigheden kunnen tegenslagen overleven.

Daarbij is veranderen essentieel. Het is zelfs een voorwaarde. Het kernwoord bij veranderen is creativiteit. Voor verandering heb je namelijk ideeën nodig. Maar in tijden van crisis maakt men daarvoor veelal geen ruimte. Laat staan dat er überhaupt een idee komt. Wie denken er in jouw bedrijf na over nieuwe producten, andere markten, richtingbepalende strategieën en verrassende klantenacties? Ben jij de enige of is er altijd hetzelfde groepje mensen? Haal je, om de zaak wakker te schudden of als praatpaal, een buitenstaander binnen? En hoe vaak zitten jullie met dit doel bij elkaar? Het laatste kwartiertje van de maandelijkse vergadering?

Ga er eens echt voor zitten? Geef eens alle medewerkers van jouw bedrijf een vaste hoeveelheid ‘creatijd’ mee. Alle medewerkers? Jazeker, ook de schoonmaakster, de chauffeur, de receptioniste, de productiemedewerker, allemaal. Reserveer een deel van de tijd van jouw mensen en laat hen deze tijd zelf invullen voor het verzinnen van nieuwe ideeën, producten en diensten. Je moet iets durven als ondernemer. En wees niet verrast over de fantastische ideeën waarmee jouw mensen op de proppen komen. Je zult gegarandeerd kiespijn krijgen. Maar kies wel samen voor de beste ideeën.

Red jouw beste klanten
Klanten bestellen niet voor niets minder. Zij hebben ook klanten, die minder bestellen. Dus hun problemen zijn jouw problemen. Als je ergens niet op kunt bezuinigen is het wel om je klanten maximaal te helpen. En daarvoor is het nodig om die zaken te vinden die jou weinig kosten, maar veel waarde kunnen hebben voor je klanten. Denk dan eens aan de volgende mogelijkheden.

  • Nodig eens enkele klanten uit die elkaar nog niet kennen en ga samen op jouw kosten een hapje eten. Uiteraard heb jij al nagedacht over dat zij elkaar kunnen helpen, versterken of met elkaar kunnen samenwerken. Wat beter is voor hen, is beter voor jou. Maar nodig nooit teveel uit, dan wordt het alleen maar gezellig.
  • Stel eens de vraag aan de klant: “Wat kan ik nog meer voor je doen op dit moment?" En 'doen' slaat niet op meer proberen te verkopen, meer producten of diensten te leveren. Iedereen heeft zijn netwerk. Deel dat met je beste klanten.
  • Maak de klant een voorstel voor kostenbesparing waarmee je spontaan even minder duur voor hem wordt. Met behoud van marge natuurlijk. Denk daarbij aan anders verpakken, anders aanleveren, andere hoeveelheden, anders factureren, andere onderdelen, anders onderhouden.
  • Als jouw klant te kennen geeft even geen geld te kunnen uitgeven voor jouw dienstverlening, waarom help je die klant dan niet een keer? Geef eens een gratis coaching, presentatie, korte analyse, website-update, preventief onderhoud van een geleverde machine. En dat natuurlijk alleen voor jouw topklanten. Als het economische gevoel weer beter wordt, weten deze klanten jou zeker weer te vinden. Je krijgt een vriend voor het leven.
  • Deel goede ideeën. Kijk eens in de markt naar welke slimmigheden er zijn en vertel die aan jouw klanten. Maar beperk je wel alleen tot jouw beste klanten want die zijn je dierbaar. Jouw kennis van de branche van de klant, de toepassing van jouw producten en jouw suggesties maken het verschil. Je zit namelijk bij je klant aan tafel om hem te helpen.
  • Heb je wel eens gesproken met andere niet-concurrerende toeleveranciers van jouw klanten? Aan wie leveren zij nog meer? Ken jij bedrijven waar je hen kunt introduceren en andersom? Kennisdelers zijn veel succesvoller dan bedrijven die alles voor zichzelf houden. Meer kennis, een beter netwerk en dus nieuwe klanten.
  • Vraag om visitekaartjes van jouw beste klanten. Die je kunt gebruiken als je tijdens een netwerkgesprek een potentiële klant voor één van jouw klanten spreekt. Een potentiële klant naar jouw beste klanten door verwijzen doet je vast goed.


Aan de slag
Recessies zijn perioden waarin de creatievellingen en de hardwerkenden opstaan. Want er moet weer echt gewerkt worden voor de centen. Richt al je aandacht op klanten. Concentreer je vooral op de goede klanten en trek deze klanten voor. Onderneem, wees creatief, verras je klanten, en help hen vooruit.

Klaas Meekma.

Recente blogs


 
 
social-twitter   social-twitter

Contact gegevens

  • Adres: Baakhoven 1a
                  6114 RJ  Susteren
  • Tel:       046 449 7346
  • GSM:    06 2279 6617
  • Email:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
imonkeys seo webdesign li