Van crisis naar vooruitgang

Het woord crisis heeft onmiskenbaar een negatieve lading. Crisis wordt gekoppeld aan verstoring van de groei, mentale dip, teruggang. Toch is de herkomst van het woord crisis veel positiever. Het woord crisis komt oorspronkelijk uit het Grieks en betekent moment van de waarheid. Een moment waarop een beslissing moet worden genomen, een keerpunt dus.

Door veel mensen, vooral degenen met de overtuiging dat groei altijd goed is, wordt de ‘crisis’ als bijzonder negatief ervaren. Dat besef wordt mede ingegeven de wijze waarop veelal over een crisis wordt gesproken. Een crisis, althans de gevolgen daarvan, zijn vaak ook niet opbeurend. Hoewel, sommigen het wel goed uitkomt om een crisis de schuld te geven van afnemende omzet en winst. Ook ondernemers gebruiken het woord crisis met regelmaat. Het gemak waarmee klanten voorheen naar hen toe kwamen en opdrachten geboekt konden worden is voorbij. Het zaken doen is niet meer zo eenvoudig. Sterker nog de ondernemer voelt in een crisis zijn bedrijf kraken.
Maar verschuilen achter crisis helpt niet. Iets moet er anders, tijd voor een keerpunt. Iets zal er moeten veranderen.

Als we eerst eens gaan denken in vooruitgang in plaats van groei. Want je kunt groeien zonder vooruit te gaan. Groei betekent slechts iets meer. Vooruitgang betekent verandering en innovatie. Om de crisis als keerpunt te maken is het nodig je de vraag te stellen wat je kunt veranderen waarmee je vooruitgang boekt.

Nu is verandering niet altijd vanzelfsprekend. Verandering geeft onzekerheid. Waar gaan we naar toe? Hoe krijgt je jezelf en jouw mensen zover? En als de crisistijden al zoveel onzekerheid brengt, is dan niet iedere verandering daarbij teveel? Moeten we niet vasthouden aan dat wat voorheen werkte? Is het nu wel het moment voor verandering?.

Zeker wel, vergeet niet dat veranderen juist kan als het economisch even tegen zit. Want als je de wind in de zeilen hebt, dan verander je meestal niet zoveel. Dus besef bij tegenwind dat, als je de richting van de wind niet kan veranderen, je de stand van de zeilen wel moet veranderen.

Mobiliseer je creatieve gedachten in het bedrijf. Jouw medewerkers, en vooral ook jijzelf, hebben legio creatieve gedachten?  Neem het bedrijf onder de loep nemen. Wat kunnen je beter doen, welke klanten kunnen je beter bedienen?

Wel zul je moeten zorgen dat je allereerst weet wie je bent en waar je staat en dan wie je wilt zijn en waar je naar toe gaat. Dus vraag jezelf én jouw mensen eerst eens af waarom je doet wat je doet. Daarmee bepaal je namelijk waar je staat, wie en wat je bent. Het is de kern waarom je onderneming er is.
‘Wie zijn we oftewel waar staan we voor?’ De vraag naar wat je bedrijf kenmerkt, welke waarden jullie in het bedrijf samen delen, beantwoord je het gemakkelijkst door jezelf en je mensen te vragen wat jullie zouden missen, als morgen het bedrijf of de afdeling gesloten is en je jouw baan kwijt bent. Dat wat je mist met elkaar is namelijk wat je deelt met elkaar. Ofwel de echte drijfveren waarom iedereen iedere dag weer naar de zaak gaat.
‘Waarvoor doen we het?’ beantwoord je het gemakkelijkst door je met elkaar af te vragen wat de klanten gaan missen als het bedrijf er niet meer is. Je kunt dit trouwens veel beter rechtstreeks aan je klant vragen. Soms is dat een echte ‘eyeopener’.

Als uit de antwoorden op deze twee vragen de rode draad is benoemd, kunnen jullie zelf checken of de creatieve en innovatieve ideeën passen in jullie ‘zijn’. Voorwaarde voor vooruitgang is namelijk dat de ideeën moeten bijdragen aan hetgeen waar je voor gaat en gedreven worden door waar je voor staat. Dat bepaalt de bandbreedte waarbinnen je kunt veranderen.
Vervolgens pak je de enkele ideeën aan om daar iets mee te doen. Kies vooral de ideeën waarmee je klanten blij maakt en verrast. Zorg er dus voor dat deze passend zijn bij wie je bent en wat je doet. Denk daarbij niet een zo zeer aan meer, maar meer aan anders, beter en nieuw. Inspiratie en innovatie. Hebben jullie die nieuwe aanpak en zijn jullie vol inspiratie, dan is alleen nog (een beetje) transpiratie vereist. Ook al groei je niet, je gaat wel vooruit.

Het kan en het gebeurt. Uit een onderzoek van Baker Tilly Berk en Nyenrode Business Universiteit bleek dat familiebedrijven de crisis juist als moment kozen voor investeringen in innovatie. Deze bedrijven hebben het zwaar, maar 40% van de ruim 260.000 familiebedrijven in Nederland gaf aan dat de crisis (ook) goed is geweest voor het bedrijf.

Maak de crisis tot het moment van de waarheid en een keerpunt. Overdenk, vernieuw en verander en denk vooral in vooruitgang.

 

Recente blogs


 
 
social-twitter   social-twitter

Contact gegevens

  • Adres: Baakhoven 1a
                  6114 RJ  Susteren
  • Tel:       046 449 7346
  • GSM:    06 2279 6617
  • Email:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
imonkeys seo webdesign li